Terugblik directie

De directie van eX:plain heeft een jaar achter de rug dat uiterste stuurmanskunst vroeg en hen soms flinke zorgen baarde. Maar Hester Brenninkmeijer en Eugène Wolf kijken positief vooruit. ‘We kiezen ervoor om actief te investeren in de toekomst.'

Beweging en rumoer

Eugène is thuis aan het werk tijdens het interview, zoals al ruim een jaar. Hester is een dagje op kantoor omdat een collega afscheid neemt. ‘Ik mis het enorm om met elkaar op donderdagmiddag een drankje te doen in onze eigen bar. Ik mis de beweging en het rumoer op de werkvloer.’ Eugène: ‘Vorig jaar zijn er diverse nieuwe collega’s bij ons gestart maar die heb ik nog niet eens de hand kunnen schudden, opeens zie je ze via Teams. Die persoonlijke ontmoeting is iets wat Hester en ik vreselijk missen omdat het een kenmerk is van onze organisatie: we willen graag met elkaar omgaan en ook leuke dingen doen.’

Hij vertelt met een grote glimlach over duizenden pakjes die collega’s en hij in november inpakten in een leeg kantoorpand, tegenover eX:plain. De cadeautjes kwamen in de cadeaumand die iedere medewerker begin december kreeg. ‘Voor iedere dag in december, tot de Kerst, was er een cadeautje. Vaak pakten we bij de start van een online overleg het cadeautje uit. Dat was zo leuk, dit heeft de maand december een heel speciale sfeer gegeven.’

Inzetten op met elkaar de verbinding houden was direct een speerpunt van de directie toen medio maart het kantoor sloot. ‘We zijn iedere zes weken via Teams een directiepresentatie gaan organiseren’, vertelt Eugène, ‘dat is een heel goede keuze geweest.’ Al het personeel krijgt tijdens die presentatie een update van activiteiten en de financiële situatie. Ook bevat de presentatie een verwachting voor de nabije toekomst: hoe ziet die eruit? Hester: ‘Dit houden we erin, ook als we weer minder gaan thuiswerken en meer op kantoor zijn. Het is goed om met elkaar te weten wat er speelt, wat de zorgen zijn en waar de uitdagingen liggen.’

Enorme drive

Zowel Hester als Eugène zeggen onafhankelijk van elkaar hetzelfde over wat ze in het voorjaar bedrijfsbreed zagen gebeuren. Hester noemt het ‘een enorme drive onder de mensen om goed uit deze crisis te komen’. Eugène omschrijft het als ‘een enerverende tijd, waarin je in kleine groepjes heel veel energie zag vrijkomen rondom plannen en ideeën om weer in bedrijf te komen. Dat was fantastisch om mee te maken.’

‘Er gebeurde van alles’, vertelt Hester. ‘Proctoring werd in korte tijd doorontwikkeld en ingevoerd. Chatbots, webinars en online trainingen: ontwikkelingen die al wel onze aandacht hadden maar nu hoge prioriteit kregen.’ Eugène: ‘Iedereen was zich bewust van de ernst van de situatie, dat vertelden we de mensen ook. Maar we vertelden hen ook dat we in hen en ons bedrijf geloven en we hier met elkaar door konden komen. Iedereen, in alle geledingen van het bedrijf, heeft zich daardoor aangesproken gevoeld en zich voluit ingezet. Dat vind ik nog steeds heel bijzonder.’

Hoe ze deze motivatie en bezieling vast willen houden, luidt de vraag. Hester: ‘Dat willen we zeker maar je moet wel reëel zijn: het vroeg veel van iedereen, in eigen vrije tijd is er zo veel werk verzet. Dat moet je niet structureel willen vragen.’ Er is geëvalueerd waarom trajecten zo succesvol waren, en met de uitkomst daarvan wil de directie haar winst doen. ‘Het blijkt dat de focus groot was, er een divers team op projecten zat en dingen snel geregeld werden. Als je dus echt iets wilt bereiken en met een kortere doorlooptijd wilt doorvoeren zijn focus, draagvlak, een gemixt team en continue aandacht essentieel.’


Maart en april waren ronduit spannend, zegt Hester. ‘Er werd net na de eerste lockdown geen enkel examen afgenomen, helemaal nul. De omzet lag stil in wat normaalgesproken heel goede maanden zijn. In april gingen we scenario’s doorrekenen die ons als directie zorgen baarden. Ik sliep nog goed maar het waren wel zeer enerverende weken.’

Eugène’s zorg, zo vertelt hij, ‘is eigenlijk te breed om op te noemen maar zat voornamelijk bij collega’s en de organisatie. Blijft iedereen gezond?’ Zelf is hij gelukkig gezond gebleven in de periode dat er ontzettend hard gewerkt moest worden. ‘Wat mij dan echt goed deed is dat er altijd wel een collega tijdens de online overleggen vroeg: ‘Maar Eugène, hoe gaat het nu met jou?’

Doorgaan

eX:plain sloot 2020 met zwarte cijfers af. ‘Dat hadden we in april niet kunnen denken, toen schreven we dieprode cijfers’, vertelt Eugène. ‘In mei, juni zagen we een kantelpunt en kwamen de aanvragen voor examens weer goed op gang. Ook was er overheidssteun waar we erg mee geholpen zijn.’ Eigenlijk is de aanpak samen te vatten in drie woorden, volgens Eugène: ‘doorgaan met examineren’. De omstandigheden werden anders, er gelden RIVM-richtlijnen, het volume is kleiner en examens worden vaker online afgenomen. Maar, zegt ook Hester: ‘Uiteindelijk is het een kwestie van er alles aan doen om je klanten te blijven bedienen en examenkandidaten hun diploma te laten halen.’ Eugène: ‘We hebben bijvoorbeeld vergaderzalen gehuurd en ingericht volgens de richtlijnen om op deze manier toch te kunnen examineren. Toen wij al snel weer gericht waren op opengaan, motiveerden we samenwerkingspartners om dat ook te doen. Je hebt elkaar uiteindelijk allemaal nodig om, aan het eind van de kolom, de examenkandidaat een diploma te kunnen laten halen.’

Op het verduurzamen van die verbeterde samenwerking is inmiddels ingezet, vertelt Hester als de strategie voor 2021 ter sprake komt. ‘2020 heeft, weliswaar noodgedwongen, een betere afstemming met opdrachtgevers, opleiders en toeleveranciers opgeleverd. Die verbinding in de breedte houden we vast.’

Fantastisch jaar

Beiden noemen 2021 ‘een spannend en onzeker jaar’. Eugène: ‘Daar zijn we eerlijk in maar we kiezen ervoor om actief te investeren in de toekomst. Heel veel mensen zijn nu bezig met overleven in de crisis. Wij richten ons ook op de situatie na deze crisis, en investeren bijvoorbeeld in de ICT-component omdat die alleen maar belangrijker zal worden. Ook verbreden we onze diensten- en productenportefeuille om risico te spreiden. En we gaan niet bezuinigen op het aannemen van nieuw personeel.’ Hester: ‘De Raad van Toezicht steunt ons daarin. Als we alles afpalen, is onze visie, hebben we stilstand in 2022.’

Rust bewaren in een onvoorspelbare tijd, dat kenmerkte 2020 en is nog aan de orde, menen beide directieleden. Hester: ‘Het klinkt misschien gek maar ik vond 2020 een fantastisch jaar. Ik ben zo trots op de organisatie en wat het ons gebracht heeft, dit had ik eigenlijk niet willen missen. Deze tijd bewijst dat we tot meer in staat zijn dan we van tevoren ooit gedacht hadden.’ Eugène bevestigt dat en voegt daar dit nog aan toe: ‘Ik zeg weleens: het spel was ontzettend leuk, alleen was de inzet te hoog, een gezondheidscrisis. Maar we hebben bewezen ook nu met elkaar veerkrachtig te blijven en zullen ons daarvoor blijven inzetten.’

4.4.2._sveftlana_franker_bo6a9817.jpg (copy)
4.4.2._sveftlana_franker_bo6a9817.jpg (copy1)
'Rust bewaren in een onvoorspelbare tijd'

Interview met directie

photo-1443974700401-c70370170e5c.webp
microsoftteams-image_...

Terugblik directie

De directie van eX:plain heeft een jaar achter de rug dat uiterste stuurmanskunst vroeg en hen soms flinke zorgen baarde. Maar Hester Brenninkmeijer en Eugène Wolf kijken positief vooruit. ‘We kiezen ervoor om actief te investeren in de toekomst.'

'Rust bewaren in een onvoorspelbare tijd'

Maart en april waren ronduit spannend, zegt Hester. ‘Er werd net na de eerste lockdown geen enkel examen afgenomen, helemaal nul. De omzet lag stil in wat normaalgesproken heel goede maanden zijn. In april gingen we scenario’s doorrekenen die ons als directie zorgen baarden. Ik sliep nog goed maar het waren wel zeer enerverende weken.’

Eugène’s zorg, zo vertelt hij, ‘is eigenlijk te breed om op te noemen maar zat voornamelijk bij collega’s en de organisatie. Blijft iedereen gezond?’ Zelf is hij gelukkig gezond gebleven in de periode dat er ontzettend hard gewerkt moest worden. ‘Wat mij dan echt goed deed is dat er altijd wel een collega tijdens de online overleggen vroeg: ‘Maar Eugène, hoe gaat het nu met jou?’

Beweging en rumoer

Eugène is thuis aan het werk tijdens het interview, zoals al ruim een jaar. Hester is een dagje op kantoor omdat een collega afscheid neemt. ‘Ik mis het enorm om met elkaar op donderdagmiddag een drankje te doen in onze eigen bar. Ik mis de beweging en het rumoer op de werkvloer.’ Eugène: ‘Vorig jaar zijn er diverse nieuwe collega’s bij ons gestart maar die heb ik nog niet eens de hand kunnen schudden, opeens zie je ze via Teams. Die persoonlijke ontmoeting is iets wat Hester en ik vreselijk missen omdat het een kenmerk is van onze organisatie: we willen graag met elkaar omgaan en ook leuke dingen doen.’

Hij vertelt met een grote glimlach over duizenden pakjes die collega’s en hij in november inpakten in een leeg kantoorpand, tegenover eX:plain. De cadeautjes kwamen in de cadeaumand die iedere medewerker begin december kreeg. ‘Voor iedere dag in december, tot de Kerst, was er een cadeautje. Vaak pakten we bij de start van een online overleg het cadeautje uit. Dat was zo leuk, dit heeft de maand december een heel speciale sfeer gegeven.’

Inzetten op met elkaar de verbinding houden was direct een speerpunt van de directie toen medio maart het kantoor sloot. ‘We zijn iedere zes weken via Teams een directiepresentatie gaan organiseren’, vertelt Eugène, ‘dat is een heel goede keuze geweest.’ Al het personeel krijgt tijdens die presentatie een update van activiteiten en de financiële situatie. Ook bevat de presentatie een verwachting voor de nabije toekomst: hoe ziet die eruit? Hester: ‘Dit houden we erin, ook als we weer minder gaan thuiswerken en meer op kantoor zijn. Het is goed om met elkaar te weten wat er speelt, wat de zorgen zijn en waar de uitdagingen liggen.’

Enorme drive

Zowel Hester als Eugène zeggen onafhankelijk van elkaar hetzelfde over wat ze in het voorjaar bedrijfsbreed zagen gebeuren. Hester noemt het ‘een enorme drive onder de mensen om goed uit deze crisis te komen’. Eugène omschrijft het als ‘een enerverende tijd, waarin je in kleine groepjes heel veel energie zag vrijkomen rondom plannen en ideeën om weer in bedrijf te komen. Dat was fantastisch om mee te maken.’

‘Er gebeurde van alles’, vertelt Hester. ‘Proctoring werd in korte tijd doorontwikkeld en ingevoerd. Chatbots, webinars en online trainingen: ontwikkelingen die al wel onze aandacht hadden maar nu hoge prioriteit kregen.’ Eugène: ‘Iedereen was zich bewust van de ernst van de situatie, dat vertelden we de mensen ook. Maar we vertelden hen ook dat we in hen en ons bedrijf geloven en we hier met elkaar door konden komen. Iedereen, in alle geledingen van het bedrijf, heeft zich daardoor aangesproken gevoeld en zich voluit ingezet. Dat vind ik nog steeds heel bijzonder.’

Hoe ze deze motivatie en bezieling vast willen houden, luidt de vraag. Hester: ‘Dat willen we zeker maar je moet wel reëel zijn: het vroeg veel van iedereen, in eigen vrije tijd is er zo veel werk verzet. Dat moet je niet structureel willen vragen.’ Er is geëvalueerd waarom trajecten zo succesvol waren, en met de uitkomst daarvan wil de directie haar winst doen. ‘Het blijkt dat de focus groot was, er een divers team op projecten zat en dingen snel geregeld werden. Als je dus echt iets wilt bereiken en met een kortere doorlooptijd wilt doorvoeren zijn focus, draagvlak, een gemixt team en continue aandacht essentieel.’

photo-1443974700401-c70370170e5c.webp

Doorgaan

eX:plain sloot 2020 met zwarte cijfers af. ‘Dat hadden we in april niet kunnen denken, toen schreven we dieprode cijfers’, vertelt Eugène. ‘In mei, juni zagen we een kantelpunt en kwamen de aanvragen voor examens weer goed op gang. Ook was er overheidssteun waar we erg mee geholpen zijn.’ Eigenlijk is de aanpak samen te vatten in drie woorden, volgens Eugène: ‘doorgaan met examineren’. De omstandigheden werden anders, er gelden RIVM-richtlijnen, het volume is kleiner en examens worden vaker online afgenomen. Maar, zegt ook Hester: ‘Uiteindelijk is het een kwestie van er alles aan doen om je klanten te blijven bedienen en examenkandidaten hun diploma te laten halen.’ Eugène: ‘We hebben bijvoorbeeld vergaderzalen gehuurd en ingericht volgens de richtlijnen om op deze manier toch te kunnen examineren. Toen wij al snel weer gericht waren op opengaan, motiveerden we samenwerkingspartners om dat ook te doen. Je hebt elkaar uiteindelijk allemaal nodig om, aan het eind van de kolom, de examenkandidaat een diploma te kunnen laten halen.’

Op het verduurzamen van die verbeterde samenwerking is inmiddels ingezet, vertelt Hester als de strategie voor 2021 ter sprake komt. ‘2020 heeft, weliswaar noodgedwongen, een betere afstemming met opdrachtgevers, opleiders en toeleveranciers opgeleverd. Die verbinding in de breedte houden we vast.’

Fantastisch jaar

Beiden noemen 2021 ‘een spannend en onzeker jaar’. Eugène: ‘Daar zijn we eerlijk in maar we kiezen ervoor om actief te investeren in de toekomst. Heel veel mensen zijn nu bezig met overleven in de crisis. Wij richten ons ook op de situatie na deze crisis, en investeren bijvoorbeeld in de ICT-component omdat die alleen maar belangrijker zal worden. Ook verbreden we onze diensten- en productenportefeuille om risico te spreiden. En we gaan niet bezuinigen op het aannemen van nieuw personeel.’ Hester: ‘De Raad van Toezicht steunt ons daarin. Als we alles afpalen, is onze visie, hebben we stilstand in 2022.’

Rust bewaren in een onvoorspelbare tijd, dat kenmerkte 2020 en is nog aan de orde, menen beide directieleden. Hester: ‘Het klinkt misschien gek maar ik vond 2020 een fantastisch jaar. Ik ben zo trots op de organisatie en wat het ons gebracht heeft, dit had ik eigenlijk niet willen missen. Deze tijd bewijst dat we tot meer in staat zijn dan we van tevoren ooit gedacht hadden.’ Eugène bevestigt dat en voegt daar dit nog aan toe: ‘Ik zeg weleens: het spel was ontzettend leuk, alleen was de inzet te hoog, een gezondheidscrisis. Maar we hebben bewezen ook nu met elkaar veerkrachtig te blijven en zullen ons daarvoor blijven inzetten.’

4.4.2._sveftlana_franker_bo6a9817.jpg (copy)
4.4.2._sveftlana_franker_bo6a9817.jpg (copy1)